T: Procesory tekstu.

Zadanie1:
W wolnej Encyklopedii Wikipedii odszukaj informacje na temat procesorów tekstu. Sporządź stosowną notatkę w zeszycie.

Procesor tekstu - zaawansowany edytor tekstowy umożliwiający oprócz edycji czystej zawartości tekstowej, także formatowanie tekstu, czyli nadanie mu odpowiedniej szaty typograficznej (np. stosowanie krojów pisma, ustalanie łamów, regulacja świateł itd.), stosowanie różnych kolorów, łączenie tekstu z grafiką, a jednocześnie określenie formatu papieru, na którym dany dokument ma być wydrukowany. Aby to wszystko było możliwe do wykonania w praktyce, edycja odbywa się w trybie WYSIWYG (czyli na ekranie monitora prezentowane są efekty wprowadzanych zmian wyglądu, i jednocześnie jest to wygląd dokumentu taki sam, jak po wydrukowaniu).

W przeciwieństwie do edytorów tekstowych, które zapisują samą treść tekstową oraz najprostsze informacje dodatkowe (np. znak końca wiersza, lub końca strony), pliki zapisane przez procesor tekstu muszą zawierać także informacje o sposobie jego wyświetlania i wyglądzie postaci wydrukowanej, co powoduje, że są znacznie większe oraz zdecydowanie bardziej skomplikowane wewnętrznie. Większość procesorów tekstu pozwala także na bardziej zaawansowane czynności, jak wstawianie do dokumentu innych obiektów np. tabel dynamicznie edytowalnych w innych programach (np. w systemie operacyjnym Windows jest to technologia OLE), osadzanie elementów graficznych wewnątrz dokumentu lub łączenie z obiektami w innych plikach, tworzenie prostej grafiki wewnątrz dokumentu, statystyki dokumentu, podpisy, chronienie hasłem, historię zmian; w dokumentach mogą znajdować się także odnośniki do stron internetowych, elementy animowane itd.

Jednocześnie procesory tekstu posiadają moduły pomagające w poprawnym pisaniu, takie jak: sprawdzanie pisowni, gramatyki, stylu, proponowanie wyrazów bliskoznacznych itp., co możliwe jest także w edytorach, jednak spotykane znacznie rzadziej. Bezpośrednio z procesorów tekstu można także wysyłać pocztę elektroniczną oraz przygotowywać dokumenty do publikowania w postaci stron www.

Ze względu na praktycznie całkowity zanik programów realizujących jedynie edycję tekstów bez możliwości ich formatowania, często pojęć "edytor tekstu" i "procesor tekstu" używa się zamiennie (mając na myśli oczywiście to drugie).

Popularne procesory tekstów to: Microsoft Word (będący częścią pakietu MS Office), Writer (będący częścią pakietu OpenOffice), WordPerfect (będący częścią pakietu WordPerfect Office).

Zadanie2:
Zapoznaj się z programami dostępnymi w menu Start KDE => Programy użytkowe=> Edytor.

OpenOffice.org Writer - zaawansowany procesor tekstu wchodzący w skład bezpłatnego pakietu biurowego OpenOffice.org, dostępnego na platformach Microsoft Windows, Linux, Solaris oraz innych.

Writer jest produktem pochodzącym z pakietu StarOffice, dystrybuowanego przez firmę Sun Microsystems, udostępnionym 19 lipca 2000 do dalszego rozwoju społeczności Open Source. Jest dostępny w kilkudziesięciu wersjach językowych, także w języku polskim, łącznie z niezbędnymi narzędziami językowymi - słownikiem ortograficznym i słownikiem synonimów.

Writer jest programem odpowiadającym funkcjonalnie komercyjnym edytorom, jak Microsoft Word czy WordPerfect, a więc zawierającym komplet narzędzi edycyjnych, w tym rozbudowane instrumenty biurowe i akademickie oraz wbudowane narzędzie do eksportu dokumentów w międzyplatformowym formacie PDF. Obsługa macierzystych formatów programów Microsoft Word oraz WordPerfect (od wersji 2.0) ułatwia migrację z komercyjnego oprogramowania i zapewnia wymianę dokumentów ze środowiskami posługującymi się Microsoft Office oraz WordPerfect Office.

Zadanie3:
Uruchom procesor tekstu Writer dostępny w menu Start KDE => Biuro. Zapoznaj się z dostępną konfiguracją programu, a w szczególności wyświetl okna:

Zadanie4:
Zapoznaj się z zawartością witryny http://www.openoffice.pcwiedza.pl/zanim_zaczniemy_pisac.html.

Egedit edytor



Edytor Mousepad

Zaawansowany edytor Kate

KWrite

Scribus

Okteta

Emacs

Beaver

Abiword

Zadanie5:
Utwórz za pomocą edytora tekstu OpenOffice Writer dokument wg poniższego przykładu. Pracę zachowaj pod nazwą $nazwisko_edytor_tekstu_writer.odt i prześlij pocztą elektroniczną w postaci załącznika na adres greszata@zs9elektronik.pl.